Projekt tramvaje na plzeňská Borská pole je s otazníkem

Autor: administrator <admin(at)3trees.cz>, Téma: Napsali o nás, Vydáno dne: 29. 01. 2010

Právo | 29.1.2010 | rubrika: Západní Čechy | strana: 10 | autor: Ivan Blažek

Léta připravovaný plzeňský projekt tramvaje na Borská pole dostal zásah, a to z dost nečekané strany. Primátor Pavel Rödl (ODS) na čtvrtečním zasedání zastupitelstva vyrukoval s nápadem, zda by nebylo lepší vybudovat levnější trolejbusové spojení.
Zaskočil tím koaliční partnery z Pravé volby pro Plzeň a KDUČSL i některé spolustraníky. „Měnit strategii minutu po dvanácté, když už je všechno zafixované, rozhodnuté a jsme před vydáním stavebného povolení, to prostě nelze,“ řekl Právu technický náměstek primátora Petr Rund (ODS).

Ekonomický náměstek Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň) připomněl, že tramvajová trať k Západočeské univerzitě na Borských polích je strategická stavba.
„Pět let už pro ni vykupujeme pozemky (některé město vyměnilo např. za domy na Americké třídě – pozn. red.), majetkové otázky jsou prakticky dořešené, máme vyjednané financování prostřednictvím dotací a Evropské investiční banky,“ upozornil Duchek.

„Uznávám, že do toho zasahuji poměrně pozdě,“ řekl Právu primátor. „Nenapadlo to dřív dopraváky, lidi, kteří to řeší, ani mne. Pokud ale varianta trolejbusové trati vyjde úsporněji, tak ji budu prosazovat,“ uvedl Rödl, který naopak našel pochopení u některých opozičních zastupitelů. „Tramvajovou trať na Borská pole připravujeme deset let. Není to ale dogma, finanční možnosti se mění,“ podotkl Miloslav Šimák (ČSSD). Rund sdělil, že nechá obě varianty porovnat a výsledek předloží zastupitelům. Podle Rödla má stát tramvajová trať zhruba šest set miliónů, z toho čtvrtinu má pokrýt dotace. „Obecně platí, že běžná komunikace je o třetinu lacinější než trať, trolejbus stojí zhruba třetinu toho, co tramvaj a provozně je také lacinější,“ prohlásil Rödl.
Kudy?
Zatím ale není úplně jasné ani to, kudy by měl trolejbus jezdit. Zřejmě by se na něj přestupovalo na konečné tramvaje č. 4, projížděl by Kaplířovou ulicí, pak po nové cestě, na niž město vykupovalo zmiňované pozemky, k univerzitě. A jednou možná dál až k obchodním centrům na Borských polích, kde by se napojil na již budovanou trolejbusovou trať, která letos propojí Borskou ulici s Novou Hospodou.
Regionální mutace| Právo - Plzeňský kraj