Vedení plzeňské radnice zvažuje, že zvedne od Nového roku ceny veřejné dopravy

Autor: administrator <admin(at)3trees.cz>, Téma: Napsali o nás, Vydáno dne: 23. 09. 2009

Mladá fronta DNES | 18.9.2009 | rubrika: Kraj Plzeňský | strana: 1 | autor: JAROSLAV NEDVĚD

Plzeň - Plán, na jehož konci má být zdražení jízdenek na veřejnou dopravu ve městě od 1. ledna 2010, se rodí na radnici Plzně. Podle informací MF DNES je pravděpodobné, že zvýšení sazeb bude představovat nárůst přibližně o 15 procent.
Měsíční předplatné v Plzni by pak podle propočtu MF DNES mohlo místo dosavadních 390 korun stát od Nového roku zhruba 450 korun. V případě zlevněného jízdného by měsíční předplatné podražilo ze 190 na 220 korun. Za nejpoužívanější jednorázovou jízdenku by cestující platili patnáct na místo nynějších dvanácti korun. Definitivní verdikt o jízdenkách vynese městská rada. Ta by to měla stihnout do konce září, aby dopravním podnikům nezkomplikovala prodej předplatných jízdenek.
Primátor: Město musí šetřit Na začátku úvah o změně ceny jízdenek v plzeňské veřejné dopravě byly dvě varianty. Vedle zdražení o patnáct procent byl navržen i skok o třicet procent. Velké zdražení však nenašlo mezi politiky dost příznivců. Naproti tomu má mezi zastupiteli docela slušnou podporu představa, že by se ceny jízdenek neměly zvyšovat vůbec. Rozhodnutí o cenách má plně ve své komptenci rada města, ovládaná ODS. A primátor Plzně Pavel Rödl (ODS) se domnívá, že by jízdenky měly podražit o 15 procent. „Ten nárůst by se týkal zřejmě všech sazeb jízdného. Náklady na veřejnou dopravu se neustále prodražují. Město přitom musí šetřit, protože příjmy klesají. Pokud se jízdné mírně zvýší, bude možné udržet a dokonce trochu zlepšit rozsah služeb v dopravě,“ prohlásil Pavel Rödl.
Naopak ekonomický námÄ›stek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba) je proti zdražování. „Stanovisko Pravé volby je, že by se nemÄ›lo v příštím roce zvyÅ¡ovat jízdné,“ uvedl Duchek.  .
Cestujících ubylo Generální ředitel dopravních podniků Michal Kraus tvrdí, že se každá koruna zdražení nemusí promítnout do nárůstu tržeb podniku. „Například v Hradci Králové po zdražení došlo k poklesu tržeb,“ uvedl Kraus. Dodal, že cestujících v plzeňské MHD od loňska ubylo i když se jízdné nezvyšovalo. „Meziročně nám proto mohou klesnout tržby až o dvacet milionů korun,“ řekl Kraus. Dopravní podniky dostaly v posledním roce od města na provoz necelých 690 milionů korun a v příštím roce by měl přípěvek města překročit 700 milionů. „Plán předpokládá mírné zvýšení. Mělo by se jednat zhruba o 17 milionů korun,“ sdělil náměstek primátora Vladimír Duchek. MHD se v Plzni zdražovala naposledy v lednu 2008. Základní předplatné se tehdy zvýšilo o 11 procent a zvýhodněné předplatné, například pro studenty nebo důchodce, dokonce téměř o 40 procent. Cena jednorázové jízdenky se měnila naposledy v roce 2004 z osmi na současných 12 korun.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj