Plzeň platí milióny za vzdušné zámky 1 / 31

Autor: predseda <vladimir.duchek(at)seznam.cz>, Téma: Napsali o nás, Vydáno dne: 03. 12. 2008

Právo | 3.12.2008 | rubrika: Západní Čechy | strana: 12 | autor: Ivan Blažek To je ale překvapení: přesun tramvajového depa do Škodovky, kam zatím nevedou ani koleje, by stál miliardy

Až se bude sestavovat žebříček nejkurióznějších kousků plzeňských politiků, na čelném místě se bezpochyby umístí nápad s umístěním depa Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) do vysloužilé haly Lokomotivky v areálu Škodovky. Že tam nevedou tramvajové koleje? Nevadí. Městští zastupitelé přesto nechali před rokem vypracovat příslušnou studii. Teď je známý výsledek: zřízení depa ve Škodovce by stálo skoro 3,5 miliardy. V tom jsou sice i náklady na 1,5 kilometru trati od zatím neexistující tramvajové točny na Borských polích, ale už ne potřebné budovy a pozemky, konečná cena by šplhala k astronomickým čtyřem miliardám. A studie za dva milióny tak míří do šuplíku. „Byly to peníze vyhozené oknem, ale asi máme na rozhazování. Jsme tu jako v Kocourkově,“ řekl Právu zastupitel Miroslav Zábranský (Plzeňské aliance). Jiří Bis (ČSSD) dodal: „Dalo se od počátku čekat, že to takto dopadne.“ Plzeňská aliance loni hlasovala proti zadání studie, rovněž opoziční ČSSD a komunisté se tehdy většinou zdrželi hlasování, stejně jako koaliční Pravé volby pro Plzeň. Studii protlačil zbytek radniční koalice, především ODS a lidovci. „Neumím si to vysvětlit jinak než určitými lobbistickými zájmy,“ podotkl Zábranský. Podle náměstka primátora Petra Runda (ODS) by však depo ve Škodovce, kam by se kromě tramvají vešly i autobusy a trolejbusy, bylo ideální. „Museli jsme tuto možnost prověřit, jde o optimální prostor ve středu města,“ připomněl Rund. „Můžeme zkusit získat dotaci,“ doplnil.
Ta je však ve hvězdách a navíc – žádost by vyžadovala podrobný projekt. „Šlo by o zbytečně vynaložené peníze,“ konstatoval ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň). „Nejhorší je, že jsme přípravou studie ztratili zbytečně čas. Mohlo se pracovat na projektu pro již dříve vytipovaný prostor v bývalých kasárnách v Zátiší,“ dodal.
Do Zátiší, které již patří městu, se mohou přesunout jen autobusy a trolejbusy, tramvaje by zůstaly na Světovaru. Pro dopravní podniky je nejkritičtější právě situace kolem nekolejových vozidel, která garážují v Cukrovarské ulici. „Areál už kapacitně nedostačuje, brzy budeme muset parkovat i mimo něj,“ upozornil generální ředitel PMDP Michal Kraus. Přestavba Zátiší by stála miliardu. „To už je řešitelné,“ uzavřel Duchek.