Proč je zpožděn Západní okruh ?

Autor: predseda <vladimir.duchek(at)seznam.cz>, Téma: autorské texty, Vydáno dne: 05. 05. 2008

Regionální mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj
02.05.2008 - VLADIMÍR DUCHEK - Kraj Plzeňský - str.

O autorovi| VLADIMÍR DUCHEK, náměstek primátora, Pravá voba pro Plzeň


Vpondělí měli čtenáři MF DNES možnost přečíst si kritický text člena Zastupitelstva města Plzně Ing. Jiřího Bise, týkající se plánování investiční výstavby v Plzni. Kolega Bis veřejnosti zcela správně představuje dlouhodobé procesy přípravy velkých veřejných staveb od různých stupňů projektové dokumentace, přes veřejné zakázky až po vlastní realizaci stavby. Kolega Bis je dlouholetý výrazný komunální politik a jím představená analýza je ve své obecné rovině přesná.
Není sporu o tom, že politická reprezentace města při realizaci velkých investic obvykle sklízí výsledky projektové a majetkové práce svých předchůdců. V obsahu textu Jiřího Bise mě však zaujal jeden konkrétní příklad, na kterém zakládá část své kritiky vůči současnému vedení radnice.
Mám na mysli výstavbu západního okruhu města ve stopě Borská pole, Zadní Skvrňany, Lochotín. Kolega Bis se obává, že tato strategická stavba není dostatečně připravena. Tímto konstatováním není daleko od pravdy. Ale jako zkušený zastupitel a bývalý náměstek primátora musí hledat příčiny v minulosti, sám ostatně čtenáře k hledání historických příčin dnešních následků vybízí. Měl jsem možnost spolupracovat s kolegou Bisem v zastupitelstvu města od roku 1994. A proto mu chci tímto svým textem připomenout, že politická shoda na tom, že tzv. Západní okruh je jediná strategická alternativa k dopravnímu připojení Severního předměstí nastala na podzim loňského roku. Teprve vloni se přípravou této stavby začalo zastupitelstvo vážně zabývat a letošní rozpočet města poprvé od převratu v roce 1989 výrazně pamatuje na přípravu a stavbu Západního okruhu. Připomínám kolegovi Bisovi, že celá léta většina politiků v zastupitelstvu města ztrácela čas zoufalým prosazováním a obhajobou tzv. průtahu města ve stopě Borská pole, Husovo náměstí, křižovatka Karlovarská-Lidická (Lékařská fakulta). Již v roce 1994 jsem reprezentoval jedinou politickou sílu v Plzni, která kandidovala do voleb s preferencí okružní silnice. Již v roce 1997 jsem jako tehdejší náměstek primátora pro životní prostředí prohrál svoji věc, když zastupitelstvo schválilo jako prioritní stavbu průtah nikoli okruh. K hlasování o této vizi rozvoje města se tehdy spojily síly ODS a ČSSD. Strategického spojenectví ČSSD a ODS při plánování páteřních silnic jsme byli konec konců svědky i v následujícím desetiletí. Mé tehdejší varování zůstalo jen menšinovým názorem. Nezůstalo však bez odezvy. Alespoň 8% voličů Pravé volby pro Plzeň si má tehdejší slova pamatuje. Stejně tak je znají čtenáři knihy Historie Plzně v datech. To, že se Západní okruh stal po letech váhání politickou prioritou města, je bezesporu výsledek komunálních voleb na podzim v roce 2006. Příchodem primátora Rödla se konečně podařilo dříve menšinový názor prosadit. Díky jeho podpoře jsem mohl jako ekonomický náměstek konečně prosadit svůj sen a rozpočtovat prvních 90 mil. Kč na majetkovou přípravu této stavby a 60 mil. Kč na její první etapu. Pokud nebude napříč politickými stranami zastupitelstvo váhat, bude na podzim letošního roku stavba zahájena a řada klíčových pozemků bude vykoupena. Nebudeme-li váhat, získáme prostřednictvím Plzeňského kraje na další etapy výstavby dotace z Evropské unie.
Podpora, kterou cítím jako reprezentant menšinových politických názorů od primátora Rödla mne ujišťuje, že současná koalice Pravá volba pro Plzeň, KDU-ČSL a ODS v městské radě má stále smysl.