Regionálnà mutace| Mladá fronta DNES - plzeňský kraj
02.05.2008 - VLADIMÃR DUCHEK - Kraj Plzeňský - str.
O autorovi| VLADIMÃR DUCHEK, námÄ›stek primátora, Pravá voba pro Plzeň
VpondÄ›là mÄ›li Ätenáři MF DNES možnost pÅ™eÄÃst si kritický text Älena Zastupitelstva mÄ›sta PlznÄ› Ing. JiÅ™Ãho Bise, týkajÃcà se plánovánà investiÄnà výstavby v Plzni. Kolega Bis veÅ™ejnosti zcela správnÄ› pÅ™edstavuje dlouhodobé procesy pÅ™Ãpravy velkých veÅ™ejných staveb od různých stupňů projektové dokumentace, pÅ™es veÅ™ejné zakázky až po vlastnà realizaci stavby. Kolega Bis je dlouholetý výrazný komunálnà politik a jÃm pÅ™edstavená analýza je ve své obecné rovinÄ› pÅ™esná.
Nenà sporu o tom, že politická reprezentace mÄ›sta pÅ™i realizaci velkých investic obvykle sklÃzà výsledky projektové a majetkové práce svých pÅ™edchůdců. V obsahu textu JiÅ™Ãho Bise mÄ› vÅ¡ak zaujal jeden konkrétnà pÅ™Ãklad, na kterém zakládá Äást své kritiky vůÄi souÄasnému vedenà radnice.
Mám na mysli výstavbu západnÃho okruhu mÄ›sta ve stopÄ› Borská pole, Zadnà Skvrňany, LochotÃn. Kolega Bis se obává, že tato strategická stavba nenà dostateÄnÄ› pÅ™ipravena. TÃmto konstatovánÃm nenà daleko od pravdy. Ale jako zkuÅ¡ený zastupitel a bývalý námÄ›stek primátora musà hledat pÅ™ÃÄiny v minulosti, sám ostatnÄ› Ätenáře k hledánà historických pÅ™ÃÄin dneÅ¡nÃch následků vybÃzÃ. MÄ›l jsem možnost spolupracovat s kolegou Bisem v zastupitelstvu mÄ›sta od roku 1994. A proto mu chci tÃmto svým textem pÅ™ipomenout, že politická shoda na tom, že tzv. Západnà okruh je jediná strategická alternativa k dopravnÃmu pÅ™ipojenà SevernÃho pÅ™edmÄ›stà nastala na podzim loňského roku.
Teprve vloni se pÅ™Ãpravou této stavby zaÄalo zastupitelstvo vážnÄ› zabývat a letoÅ¡nà rozpoÄet mÄ›sta poprvé od pÅ™evratu v roce 1989 výraznÄ› pamatuje na pÅ™Ãpravu a stavbu ZápadnÃho okruhu. PÅ™ipomÃnám kolegovi Bisovi, že celá léta vÄ›tÅ¡ina politiků v zastupitelstvu mÄ›sta ztrácela Äas zoufalým prosazovánÃm a obhajobou tzv. průtahu mÄ›sta ve stopÄ› Borská pole, Husovo námÄ›stÃ, kÅ™ižovatka Karlovarská-Lidická (LékaÅ™ská fakulta). Již v roce 1994 jsem reprezentoval jedinou politickou sÃlu v Plzni, která kandidovala do voleb s preferencà okružnà silnice. Již v roce 1997 jsem jako tehdejÅ¡Ã námÄ›stek primátora pro životnà prostÅ™edà prohrál svoji vÄ›c, když zastupitelstvo schválilo jako prioritnà stavbu průtah nikoli okruh. K hlasovánà o této vizi rozvoje mÄ›sta se tehdy spojily sÃly ODS a ÄŒSSD. Strategického spojenectvà ČSSD a ODS pÅ™i plánovánà páteÅ™nÃch silnic jsme byli konec konců svÄ›dky i v následujÃcÃm desetiletÃ. Mé tehdejÅ¡Ã varovánà zůstalo jen menÅ¡inovým názorem. Nezůstalo vÅ¡ak bez odezvy. Alespoň 8% voliÄů Pravé volby pro Plzeň si má tehdejÅ¡Ã slova pamatuje. StejnÄ› tak je znajà Ätenáři knihy Historie PlznÄ› v datech.
To, že se Západnà okruh stal po letech váhánà politickou prioritou mÄ›sta, je bezesporu výsledek komunálnÃch voleb na podzim v roce 2006. PÅ™Ãchodem primátora Rödla se koneÄnÄ› podaÅ™ilo dÅ™Ãve menÅ¡inový názor prosadit. DÃky jeho podpoÅ™e jsem mohl jako ekonomický námÄ›stek koneÄnÄ› prosadit svůj sen a rozpoÄtovat prvnÃch 90 mil. KÄ na majetkovou pÅ™Ãpravu této stavby a 60 mil. KÄ na jejà prvnà etapu. Pokud nebude napÅ™ÃÄ politickými stranami zastupitelstvo váhat, bude na podzim letoÅ¡nÃho roku stavba zahájena a Å™ada klÃÄových pozemků bude vykoupena. Nebudeme-li váhat, zÃskáme prostÅ™ednictvÃm Plzeňského kraje na dalÅ¡Ã etapy výstavby dotace z Evropské unie.
Podpora, kterou cÃtÃm jako reprezentant menÅ¡inových politických názorů od primátora Rödla mne ujiÅ¡Å¥uje, že souÄasná koalice Pravá volba pro Plzeň, KDU-ÄŒSL a ODS v mÄ›stské radÄ› má stále smysl.