Šanci mají dostat i tradiční obchody

Autor: predseda <vladimir.duchek(at)seznam.cz>, Téma: autorské texty, Vydáno dne: 02. 10. 2006



Datum: 19.10.1998
Autor: JIŘÍ TRHLÍK   Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 04

Šanci mají dostat i tradiční obchody

názory regionálních politiků

 

Moderní město se dnes těžko obejde bez supermarketů s širokou nabídkou zboží a dostatkem parkovacích míst. Ale jak se říká, všeho s mírou. Supermarkety mají i své nesporné negativní dopady. Je proto otázkou, zda v Plzni nesměřujeme k příliš vysokému počtu těchto zařízení. Diskutabilní je i lokalizace některých z nich, zvláště ve vnitroměstské zástavbě.

 Připomenu některé záporné vlivy supermarketů, abychom je krátkozrace nevnímali jen růžovými brýlemi jejich přínosů. Jejich počet by měl být vyvážený, neměl by destruovat dosavadní strukturu obchodní sítě, jejich umístění by nemělo zhoršovat kvalitu života ve městě. Supermarkety potlačují tradiční obchody, protože si mohou (alespoň do zániku konkurence) dovolit nižší ceny vzhledem k nakupování zboží ve velkém od výrobců. Zkušenosti ze západních zemí říkají, že v konečném důsledku zřizování supermarketů zvyšuje nezaměstnanost, protože zaměstnávají méně lidí, než v součtu ekvivalentní množství menších obchodů. V podmínkách potlačené konkurence pak dokonce řetězce supermarketů mohou diktovat tvrdé podmínky i výrobcům, což i u nich může vést k propouštění. Krachy tradičních obchodů nejsou neštěstím jen pro jejich majitele, ale pro celou společnost. Zdravá společnost nemůže mít zájem na potlačování drobného podnikání, na ničení podhoubí své ekonomiky, na likvidaci středního stavu.

 Samostatnou kapitolou je pak další nemilá a poněkud neférová konkurence pro naše standardní obchody, tentokrát daná v civilizovaném světě nevídanou benevolencí republikové legislativy - nezanedbatelná část trhovců, kteří unikají daním a v některých případech se nerozpakují parazitovat na renomovaných světových značkách jejich falšováním. Ale zpět k supermarketům. Myslím, že až vymizí běžné obchody a obchůdky, které budou nahrazeny třeba hernami, lidé si začnou uvědomovat rozdíl mezi neosobním supermarketem a lidským přístupem majitele tradičního obchodu.

Podstatné je i hledisko ekologické. Do supermarketů je dováženo obrovské množství zboží, které se přepravuje po celém světě na velké vzdálenosti. Důsledky silniční kamionové přepravy na stav životního prostředí jistě není třeba rozvádět. Zřízení supermarketu vede také k nárůstu individuální automobilové dopravy. Všichni víme, jaká je dopravní situace v Plzni. Naše město spíše než další supermarkety a další zvyšování individuální automobilové dopravy potřebuje pokračující zatraktivňování MHD a důsledné uplatnění systému Park and Ride (záchytná parkoviště na příjezdových cestách do Plzně s využitím parkovacího lístku jako jízdenky na navazující MHD). O dokončení dálničního obchvatu ani nemluvě. Začnou-li se tradiční obchody pokládat, a ono je to při příliš velkém počtu supermarketů reálné, nabízí se také otázka, kam budou chodit nakupovat staří lidé a ostatní obyvatelé bez automobilů. Snad do vnitroměstských supermarketů, jejichž existence ale bude zase jen prohlubovat dopravní problémy uvnitř Plzně. Rád bych ocitoval několik vět o zkušenostech z USA, kde jsou se super (hyper, mega, giga) markety nejdále. Jsou z textu známého publicisty Johna Seymoura "Shun the Awful Shops" (Vyhýbejte se ošklivým obchodům): "Známý mi před časem půjčil dům blízko San Francisca. Nejbližším místem, kde se vůbec něco prodávalo, byl dvanáct kilometrů vzdálený obrovský supermarket. Kdybych neměl auto, umřel bych hlady. V této situaci si lidé nemohou dovolit nemít auto, a nemohou si dovolit nepoužívat je." Seymour také upozorňuje na to, že supermarkety znevýhodňují a potlačují místní iniciativu a místní výrobu. Město, bohužel, v podstatě nemá účinné legislativní nástroje na regulaci počtu supermarketů, ale může důsledněji ovlivňovat jejich lokalizaci (územní plán, dopravní a jiné oborové předpisy). Radní by měli hledat veškeré dostupné (samozřejmě právně čisté) cesty k udržení tradičních drobných obchodníků ve svém městě. Nemělo by jim být lhostejné další komplikování vnitroměstské dopravy.

Záleží ale také na nás, občanech Plzně. Je příjemné a užitečné občas nakoupit v supermarketu, ale nezapomínejme na samoobsluhy, obchody a krámky ve své ulici. Rozumnou orientací své poptávky se můžeme zasadit o to, aby počet supermarketů nepřesáhl únosnou mez, nevedl tak k úplné destrukci sítě tradičních obchodů a nepřispěl k totálnímu kolapsu silniční dopravy ve městě.