Zájmem Hracholusek je rekreace

Autor: predseda <vladimir.duchek(at)seznam.cz>, Téma: autorské texty, Vydáno dne: 02. 10. 2006



Datum: 29.05.2002
Autor: JIŘÍ TRHLÍK, Autor je pracovník Referátu životního prostředí Okresního úřadu Plzeň-sever
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 05

Zájmem Hracholusek je rekreace

Názory

           Vláda schválila 22. května vyhlášku, která stanovuje vodní nádrže a toky, kde bude zakázán provoz plavidel se spalovacími motory, a stanoví podmínky pro tuto činnost na ostatních povrchových vodách. Na vodní nádrž Hracholusky se vztahuje ministerstvem životního prostředí prosazený sezonní zákaz od 15. června do 15. září, který se nevztahuje na plavidla veřejné lodní dopravy. Jaké by byly negativní dopady případného provozu motorových člunů a vodních skútrů na hracholuské vodní nádrži: ohrožení bezpečnosti plavců a lidí na loďkách, znečištění vody a ovzduší, hluk, podemílání břehů. Negativní vlivy jsou v případě Hracholusek umocněny malou šířkou vodní plochy (bezpečnost, podemílání břehů) a sevřenými svahy hlubokého údolí (koncentrace exhalací ze spalovacích motorů, působení hluku). Pamětníci si jistě dobře vzpomínají, jak vypadala situace na Hracholuskách, než došlo k zákazu provozu motorových člunů v polovině 70. let.

Sezonní zákaz v již zmíněné nové vyhlášce nenabízí potřebnou právní jistotu do budoucna... Lze jej chápat jako provizorní řešení, kdykoliv zrušitelné. Od provozovatelů motorových člunů a skútrů lze čekat tlak na přechod od mimosezonního provozu na sezonní, tlak na zkracování doby zákazu. Státní plavební správa odůvodňuje návrat motorových člunů na Hracholusky mimo jiné potřebou rybářů přemisťovat se po toku. K přepravě rybářských lodí po toku jsou, pokud se rybář nechce chopit vesel, využívány elektrické motory. Není tedy z tohoto důvodu nutno povolovat provoz spalovacích motorů. Ten je přijatelný pouze v případě přesně vymezené veřejné dopravy, policie, záchranné služby apod.

Převažujícím veřejným zájmem na vodní nádrži Hracholusky je jednoznačně klidový charakter rekreace, který dává území rozhodující atraktivitu. Mže není ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě dopravně významnou cestou, kde je především povolena soukromá lodní doprava. Z hlediska výše uvedeného je nezbytné prosadit zařazení vodní nádrže Hracholusky do přílohy č. 1 příslušné vyhlášky - tedy mezi vodní nádrže a vodní toky, na nichž je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory. (Veřejnou lodní dopravu umožňuje jiná část vyhlášky.) Jako žádoucí se jeví právně ošetřit, aby nemohla být provozována soukromá doprava plavidly se spalovacím motorem účelově pod hlavičkou dopravy veřejné. Do budoucna by bylo právně jistější vymezit plochy pro vodní motorismus přímo zákonem. Na základě důkladného připomínkového řízení, přísně vymezených podmínek výčtem stanovit vodní plochy s příslušným statutem...

Soukromý vodní motorismus není přepravou osob či zboží ve smyslu potřeby dostat se z jednoho místa na jiné, ale zábavou. Pro takovéto aktivity vodního motorismu se jeví jako nejvhodnější poměrně velké plochy zatopených štěrkovišť, pískoven, lomů, povrchových dolů po rekultivaci, kde není ani podstatná zástavba rekreačních chat... Těžko lze přijmout argument pracovníka Státní plavební správy na posledním jednání v Plzni, že Hracholusky nebyly zařazeny mezi pro motorové čluny zakázané vodní plochy proto, aby se i v Plzeňském kraji měli vodní motoristé kde vyřádit (citováno doslova)...