MHD se dostane do začarovaného kruhu

Autor: administrator <admin(at)3trees.cz>, Téma: autorské texty, Vydáno dne: 06. 09. 2006

Datum: 04.11.2003 Autor: Zdroj: Mladá fronta DNES Strana: 03

MHD se dostane do začarovaného kruhu Plzeňské ulice jsou stále více zahlceny automobily se všemi negativními důsledky. Vedle prostorového aspektu a zejména v historickém centru hlediska estetického jsou to samozřejmě dopady na kvalitu ovzduší, potažmo zdraví obyvatel ve městě. Navzdory modernizujícím se automobilům s katalyzátory se stav ovzduší, zejména v případě zdraví škodlivých oxidů dusíku a přízemního ozónu, nelepší, ale spíše naopak. Do této situace přichází jako blesk z čistého nebe zpráva o razantním skokovém zdražení jízdného městské hromadné dopravy hned o desítky procent. Bez předchozího vysvětlení veřejnosti, bez projednání v dopravní komisi Rady města Plzně. Dokonce ani ne všechny strany, zastoupené v radě města, tento krok předem řádně projednaly. Patrně nepříliš komplikovanou početní operací bylo odhadnuto, že se po zdražení tržby z MHD zvýší o 50 milionů korun. Opravdu to bude až o tolik ? Mám dojem, alespoň na základě reakcí z mého okolí, že skutečnost může být poněkud komplikovanější - řada lidí si předplatné kupony už prostě nekoupí a začne intenzivněji prohánět své plechové miláčky nebo v lepším případě využije špatnou zprávu ve prospěch své štíhlé linie - bude více chodit pěšky či jezdit na kole a jen pro nezbytně nutné jízdy si zakoupí jednotlivou jízdenku. Nebude-li těch jízd víc než 20 za měsíc, tak se jim to oproti předplatnému stále vyplatí i při dvanáctikorunové jízdence. Samozřejmě - MHD se tím dostane do začarovaného kruhu, a to je špatně. Bude to ale vina těchto logicky reagujících obyvatel? I kdyby bylo tak vysoké zvýšení jízdného prospěšné, jakože to je při zvážení všech souvislostí velmi problematické, řešit to výrazným skokovým nárůstem ze dne na den může být i z psychologického hlediska vcelku spolehlivou cestou k odlivu cestujících z MHD. Je dosti absurdní, že v Plzni se za dvanáctikorunovou jízdenku člověk sveze jen bez přestupu na jediné trase, zatímco v milionové metropoli Praze za jízdenku v téže hodnotě může přestupovat a vozit se hodinu. Pozoruhodné je, že v ekonomicky vypjaté době se utrácejí značné finanční prostředky, či jsou takové investice plánovány do budoucna, na stavby kapacitních komunikací uvnitř města, které vlivem nasávacího efektu jen dále přispějí k zahlcení ulic automobily. Dotace hromadné dopravy nejsou naléváním peněz do ztrátového podniku, ale jsou investicemi do zdraví občanů. JIŘÍ TRHLÍK Zastupitel obvodu Plzeň 3, zvolený za Pravou volbu pro Plzeň